סגור
לתכנית החודשית
פרס ע“ש יורם גולן לעריכה
יורם גולן היה מנהל המרכז לקולנוע ישראלי במשרד התעשייה,המסחר והתעסוקה ) 1994-1977 (, ממקימי האקדמיה לקולנוע ומנהל הדוכן הישראלי בפסטיבלי קאן וברלין.
מסוף שנות ה– 70 ועד צאתו לגמלאות ניהל גולן את מרכז הקולנוע הישראלי, שהיה אז חלק ממשרד התמ"ת. עד יומו האחרון שימש כיו"ר הקרן לעידוד הסרט הישראלי מטעם התאחדות ענף הקולנוע. גולן נמנה עם מקימי האקדמיה לקולנוע, שבמסגרתה ייסד את טקס פרסי אופיר, והיה חבר בהנהלתה עד אחרון ימיו. במשך שנים רבות היה אחראי על הדוכן הישראלי בפסטיבלי קאן וברלין. גולן תמך רבות בהפקות הקולנוע המקומיות וטיפח באדיקות את קשרי הקולנוע הישראלי עם מדינות אחרות. הוא היה מיוזמי חוק הקולנוע ) 1999 (, הוביל את הפצת הקולנוע הישראלי בחו"ל ויזם הסכמים בינלאומיים להפקת קופרודוקציות ישראליות עם מדינות נוספות.
בשנת 2004 זכה גולן בפרס מפעל חיים של האקדמיה לקולנוע. באותה שנה כתב עליו גידי אורשר: “כבר עשרות שנים שיורם גולן ניצב על משמרת הקולנוע הישראלי לשרתו... ראיתי אותו מנהל את מרכז הסרט הישראלי כמו שר קולנוע אמיתי. בקיא בכל פרט, יודע כל ניואנס. ראיתי אותו בפסטיבלים בחו”ל, מנהל את הדוכן הישראלי — שלא תמיד הוא מרכז העניין, בצל מציאות פוליטית קשה. ראיתי אותו במפגשים עם ראשי תעשיות אחרים של קולנוע לאומי. תמיד בכובד ראש, תמיד רואה שני צעדים קדימה, תמיד בשליטה מלאה, תמיד מסביר פנים, תמיד מגיע כדי לעזור, כדי לייעץ, כדי לתרום מהידע העצום שלו. הוא ליווה את התעשייה כאב אוהב, בלי לעשות גלי רוח ויחסי ציבור, אלא בשקט, בצנעה וביסודיות, ותמיד לטובת הקולנוע שלנו”.
גולן נולד בפולין ושרד את השואה. הוא עלה ארצה בשנת 1952 והיה בוגר החוג לכלכלה באוניברסיטת תל–אביב ובן זוגה של דיתה גולן. הוא הותיר אחריו שלושה ילדים וארבעה נכדים. בתו הבכורה, דנה גובי, היא כיום מנהלת שירות הסרטים הישראלי במשרד התרבות והספורט. בנו ד”ר אורן גולן הוא סוציולוג המתמקד בחקר תרבויות אינטרנט ומדיה חדשה וחבר סגל בכיר באוניברסיטת חיפה.