סגור
לתכנית החודשית

"לא רק אוכל: עיצוב הזהות הלאומית דרך המטבח" היא אסופה חדשה של קטעים מארכיון הסרטים הישראלי שיהפכו במהלך הפסטיבל לתערוכה של הקרנות מיוחדות ומיצגים קולנועיים. הקטעים, שנבחרו על ידי העיתונאית וחוקרת האוכל רונית ורד ("מוסף הארץ"), יוצגו בחללים שונים של הסינמטק וילוו בתמונות סטילס ובפריטי אספנים היסטוריים.

סרטונים נדירים השמורים בארכיון הסרטים הישראלי – יומני חדשות, סרטי הסברה ופרסומות שצולמו בין שנות ה-20 לשנות ה-70 של המאה הקודמת – מספרים את סיפור הקולינריה המקומית ומעידים על האופן שבו תרם המטבח לגיבוש הזהות הלאומית של הישראלים. 

בשנים שלפני קום המדינה ובעשורים הראשונים לקיומה לא נטו לדבר על אכילה לשם הנאה או על מזון כחלק בלתי נפרד מהתרבות ה"גבוהה". ובכל זאת, גם אז לא הפסיקו תושבי הארץ לעסוק באוכל. אוכל ודפוסי צריכה ואכילה מילאו תפקיד מרכזי בניסיון להגדיר ולעצב זהות לאומית חדשה.

בשניים מערבי הפסטיבל ייערכו סיורים מודרכים בתערוכה. הסיורים יתקיימו בהנחיית רונית ורד ובהשתתפות חוקרים, שפים, קונדיטורים ויצרני מזון, שיציעו למשתתפים טעימות בהשראת העבר, ההווה והעתיד.

 

התערוכה תהיה פתוחה לקהל ב-17–22 בדצמבר בשעות 23:00–16:00. הכניסה חופשית.

סיורים מודרכים וטעימות יתקיימו ב-19–20 בדצמבר בשעה 19:00, בהרשמה מראש ובתשלום.

להזמנת מקום בסיור ב-19.12>>>

להזמנת מקום בסיור ב-20.12>>>

 

על ארכיון הסרטים והאסופות

לפני כשנתיים השיק ארכיון הסרטים הישראלי של סינמטק ירושלים מאגר מקוון שבו ניתן לצפות במאות סרטים עלילתיים ודוקומנטריים שהופקו בישראל ("המבט האמנותי") ואלפי קטעי ארכיון המציגים את המרחב המקומי מסוף המאה ה-19 ועד סוף המאה ה-20 ("המבט ההיסטורי"). הקטעים הנדירים, שצולמו בפילם, עוברים דיגיטציה ותהליכי שימור בארכיון – והאתר פתוח לציבור הרחב ומאפשר חיפוש על פי נושאים, מקומות ואישים.

האסופות הן מקבצי סרטים וקטעי ארכיון בנושאים שונים, שנבחרו ונאצרו על ידי מומחים בתחומם שגם הוסיפו רקע היסטורי־תרבותי ופרשנות אישית. על כותבי האסופות שבאתר נמנים, בין היתר, רן לוי (יומני החדשות הקולנועיים), דוד ליפשיץ (הספורט הישראלי), ענת ריבלין (טבע ירושלמי עירוני), אמיר קמינר (שכתב על יוצרי הקולנוע עמוס גוטמן ועמוס גיתאי) וליאור דיין (שכתב על גוף העבודה הקולנועי של אביו, אסי דיין).