בינואר 1946 התרחש בקייב משפט היסטורי. בדומה לנירנברג, גם שם הועמדו לדין נאצים ומשתפי פעולה בגין מה שכונה "הזוועות שחוללו הפולשים הפשיסטים באוקראינה". סרטו התיעודי של סרגיי לוזניצה הוא מסמך היסטורי חשוב מאין כמותו, והוא כולל חומרים נדירים שנחשפים בו לראשונה: עדויות של ניצולים, דיווחים של עדי ראייה, ולצדם טיעוני התביעה וההגנה.
רוזטה בת ה-17 גרה עם אמה האלכוהוליסטית בשולי עיר נחשלת. חייה הם מלחמת קיום מתמדת. ניצוץ של תקווה צץ בדמות גבר המצויד באופנוע, תופים ואפילו עבודה, אך למרבה הצער גם הוא לא יכול להבטיח לה עתיד ורוד. "רוזטה" זיכה את האחים דארדן בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן בשנת 1999.
ויקי קריפס מככבת כקצינת סיור במשטרת הגבולות בסרטו החדש של פיליפ ואן־לאו ("בסוריה"), שלוקח אותנו אל הגבול שבין אריזונה ומקסיקו. גישתה הבלתי מתפשרת של הקצינה גורמת לממונים עליה לפקח עליה מקרוב, אך נדמה שהיא מצליחה לשמור על הכללים ולא להסתבך. עד שיום אחד, ברגע של איבוד שליטה, היא יורה למוות במהגר חסר ישע.
"מחר תזרח השמש", סרטו החדש של נני מורטי ("חדרו של הבן", "אמא שלי"), הוא קומדיה מלאת אהבה לקולנוע. הסרט, שהוצג לראשונה בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן, עוקב אחר ג'ובאני, במאי איטלקי מפורסם העומד בפתח צילומי סרטו החדש. אבל עם נישואים במשבר, מפיק שעומד בפני פשיטת רגל ותעשייה שמשתנה מרגע לרגע, נדמה שהכל פועל נגדו
קליאו בת השש, גיבורת הדרמה המתוקה הזו, ריגשה עמוקות את הקהל בפסטיבל קאן האחרון. הסרט, שהפך לשיחת היום בריביירה, משרטט את הקשר המיוחד בין הילדה הפריזאית למטפלת שלה, גלוריה, ילידת כף־ורדה. כשמגיע זמנה של גלוריה לשוב למולדתה, השתיים מבינות שעליהן לצבור כמה שיותר זכרונות בקיץ האחרון שלהן יחד.
רוק הדסון, אחד השחקנים האיקוניים בהוליווד של שנות ה-50 וה-60, גילם בגופו את הגבריות ההטרוסקסואלית האולטימטיבית. מותו מאיידס בשנת 1985 חשף עובדה שהיתה בגדר סוד שמור בתעשייה: מושא התשוקה שכיכב בפנטזיות של אינספור נשים היה בעצם גבר של גברים. הסרט התיעודי הזה מנסח מחדש את סיפור חייו, הפעם באופן נאמן למקור.
בעיר סינית לא גדולה מעבר לנהר יאנגצה האדיר, 150 קילומטר משנגחאי, מתאספים גברים ונשים בשנות ה-20 לחייהם כדי למצוא עבודה בתעשיית הטקסטיל המקומית. הם מקווים שיום אחד יוכלו לקנות בית, לגדל ילד או לפתוח מפעל משלהם. סרט התעודה המופתי של ואנג בינג, שהשתתף בתחרות של פסטיבל קאן, מתעד את מערכות היחסים הייחודיות שנרקמות ביניהם.
דאמיר מנסה לשים קץ לחייו. ביממה שלאחר מכן, אחיו הגדול ואמו מתייצבים לצדו בלי רגע אחד של הפוגה. נדמה שהם במלחמה: נגד אדישותם של הרופאים, נגד הייאוש ונגד הדבר העלום והבלתי צפוי הזה שמאמלל את דאמיר. הסרט, המבוסס על אירועים מחייו של הבמאי יוראי לרוטיץ', שגם מגלם את האח, גרף את הפרס הגדול בפסטיבל סרייבו.
גורו תזונה מתחילה ללמד בתיכון שבו לומדים בני נוער מכל העולם. בשיעורים היא מסבירה שלאכול מעט זה בריא, חכם וטוב לסביבה. עד ששאר המורים וההורים מוסחי הדעת מתחילים לשים לב, כבר מאוחר מדי. "קלאב זירו" הפך למציאות. סרטה של ג'סיקה האוזנר הוא דרמה שנונה ואינטליגנטית שמעלה שאלות על ציות ואינדיבידואליות.
אולזי, נער משכונה ענייה בבירת מונגוליה, מגלה כישרון מתימטי נדיר. כאשר אמו מוצאת עבודה, הוא נשאר בבית עם אחיו הקטנים כדי להתכונן לתחרות הפיזיקה הלאומית. אם יזכה, יקבל מלגה שתהפוך אותו לאדם המשכיל הראשון במשפחתו. אך בינתיים החורף מסכן את חלומו ואת שלום אהוביו. זהו הסרט המונגולי הראשון שנבחר אי פעם להשתתף בפסטיבל קאן.
טוסקנה, שנות ה-80. ארכיאולוג בריטי צעיר חובר לרשת של פושעים הסוחרים בעתיקות. אך משאת נפשו היא להתאחד עם האשה שרצה ואיבד. ייסורי האהבה מובילים אותו למעמקי האדמה, מקום התרחשותם של מיתוסים על גאולה. כמו סרטיה הקודמים של אליצ'ה רורוואכר ("לזרו השמח", "הפלאים"), גם זה מתהדר בקסם מלנכולי, הומור פרוע ועלילה בלתי צפויה.
קוריאה־הצפונית היא כנראה המדינה המפחידה והמרתקת ביותר בעידן של ימינו. סרטה המטלטל של מדליין גווין מציג תיעוד נדיר מהארץ המסוגרת ומתחקה אחר אזרחים המנסים להימלט ממנה. החומרים הייחודיים, ההסברים הבהירים על מנגנוני התעמולה והדמויות הנוגעות ללב זיכו אותו בפרס בחירת הקהל בפסטיבל סאנדנס האחרון.
סרט הביכורים המרהיב של ג'יין קמפיון ("הפסנתר", "כוחו של הכלב"), זוכת האוסקר ודקל הזהב. עלילתו עוקבת אחר שתי אחיות: קיי, פקידה נוירוטית עם אמונה בלתי מסויגת במגידי עתידות, ואחותה סוויטי, שמתנחלת בביתה עם חברה הערמומי. במסגרת נסיונותיהן למצוא ייעוד ושלווה, השתיים נאבקות זו בזו, בחבריהן ובהוריהן.
סול בת השבע מעבירה את היום בבית סבה, עוזרת לדודותיה עם ההכנות למסיבת יום ההולדת של אביה, שתיערך בערב. אולם ככל שהחשכה יורדת, אווירה משונה וכאוטית משתלטת על המקום. אמיתות נחשפות, ויסודות המשפחה מתחילים להיסדק. סרטה החדש של לילה אווילס ("החדרנית"), שהוצג בהקרנת בכורה בתחרות הרשמית של פסטיבל ברלין.
בסרטה החדש של קלי רייכהרדט, מישל ויליאמס מגלמת את ליזי, פסלת צעירה מאורגון שעמֵלה על תערוכה חדשה. זה כלל לא פשוט. הסחות הדעת התדירות מצד בעלת הדירה התחרותית שגרה מעבר לקיר, אביה ההיפי, אחיה הפרנואיד ואמה, המרוכזת בעיקר בעצמה – כל המתחים האלה, בתוספת ציפור אחת פצועה, הולכים וגוברים ככל שמתקרבת הפתיחה.
אין דקה אחת צפויה בסרט החדש של צמד האמניות האוסטרליות "סודה ג'רק". באמצעות חיתוך והדבקה של קטעים מסרטים מוכרים ושימוש מרהיב בטכנולוגיית דיפ־פייק, השתיים מגוללות את סיפורה האימתני של הפוליטיקה האמריקאית בזמננו – מהבחירות שבהן ניצח טראמפ ועד פרוץ מגפת הקורונה.
"על עשבים יבשים", סרטו הפיוטי של הבמאי הטורקי עטור הפרסים נורי בילגה ג'יילן, עוקב אחר מורה צעיר לאמנות ששוהה בכפר נידח באנטוליה. כשאחת מתלמידותיו מאשימה אותו להפתעתו בהתנהגות בלתי נאותה – הוא מבין שתוכניתו לעבור לאיסטנבול נתונה בסכנה. זוהי דרמה חכמה ועשירה שזכתה בפרס לשחקנית הטובה ביותר בפסטיבל קאן.
איך ייראה עתיד הקולנוע? זו השאלה שהציב וים ונדרס ל-16 במאים בשנת 1982. בחלוף ארבעה עשורים, לובנה פלייאוסט הושיבה מול המצלמה שורה חדשה של במאים לצורך סיעור מוחות דומה. בין המשתתפים: וים ונדרס, דייוויד קרוננברג, לין רמזי, נדב לפיד, באז לורמן, קלייר דני, פאולו סורנטינו, רובן אוסטלנד ומוניה שוקרי.
המאסטר הקוריאני הונג סאנג־סו ממשיך לשכלל את סגנונו המינימליסטי הייחודי גם בסרט זה, שיוצא מפוקוס וחוזר אליו באופן מכוון. "בתוך המים" עוקב אחר קולנוען, שחקנית וצלם צעירים ששוהים באי ג'ג'ו הדרום קוריאני. הם מתהלכים על החוף, בוחנים את הרחוב, לוגמים סוג'ו ומחכים שיצוץ איזה סיפור. בסוף הוא מגיע, בעקבות מפגש מקרי ומסקרן.
הזוכה הגדול של פסטיבל ברלין לשנת 2023 הוא סרט תעודה על מקום בלתי שגרתי: זהו ה"אדמנט", מעון יום למבוגרים המתמודדים עם הפרעות נפשיות, שצף על נהר הסן. הבמאי ניקולא פיליבר פקד את המוסד לביקורים ממושכים ורכש את אמונם של המטופלים ואנשי הצוות. הוא תיעד במצלמתו את חיי היומיום במקום, והתוצאה היא פנינה דוקומנטרית שכובשת את הלב וגם צובטת אותו.
ג'אקס ואחייניתה רוקי, אמריקאיות ילידיות מאוקלהומה, מחפשות אחר אמה הנעדרת של רוקי. ג'אקס מוטרדת מהאפשרות שאביה של רוקי יקבל את המשמורת עליה, ואילו רוקי עסוקה בחזרות לקראת אירוע מרגש: טקס הפאו־וואו המסורתי. סרט ביכורים קטן ומלא כישרון על כוחה של אחווה נשית במציאות שבה הממשל אדיש לאלימות המשגשגת בשוליים.
סופיה היא מרצה לפילוסופיה בשנות ה-40 לחייה המנהלת זוגיות יציבה עם קסבייה. בין אינספור פתיחות בגלריות וארוחות ערב, מי שם לב שחלפו כבר עשר שנים משותפות? ואז מגיע סילבן – גבר צעיר, בנוי לתלפיות, שנשכר כדי לשפץ את הבית החדש של הזוג. הרומן שניצת בין סופיה לסילבן הופך את עולמם. אומרים שהפכים נמשכים, אבל האם זה יכול לשרוד לאורך זמן?
ג'ולס מופיע בקביעות כמלכת דראג. לילה אחד, כשהוא עדיין לבוש ומאופר, הוא יוצא לקנות סיגריות ומותקף באלימות בידי קבוצה של גברים. חודשים לאחר מכן, במהלך ביקור בסאונה, הוא מזהה את אחד מתוקפיו. ניכר שהגבר לא קולט במי מדובר, וג'ולס מחליט לגשת אליו ולרחרח. הוא רוצה לנקום, אך התוכנית הולכת ומשתבשת ככל שהשניים מתקרבים זה לזה.
סרט הביכורים היפהפה הזה, שהשתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל ברלין, זיכה את הילדה סופיה אוטרו בפרס לשחקנית הטובה ביותר. זוהי דרמה משפחתית שצולמה בחבל הבאסקים, העוקבת אחר חופשת הקיץ של אם ושלושת ילדיה. הקולנוענית הספרדייה אסטיבליז אורסולה סולגורן מטפלת ברגישות ובכישרון רב בסוגיות מורכבות של זהות מגדרית בקרב ילדים.
סטפן עובדת במפעל לעיבוד דגים ואינה מרוצה מחייה. לאחר שמסלקים אותה מדירתה היא יוצאת לחפש את אביה האבוד, שנטש אותה ואת אמה. היא מגלה שהפך לאיש עשיר שחי באחוזת פאר, בחיק קרובים שנדמה שרק מחכים לרשת את הונו. נסיונותיה להתקבל למשפחה מעוררים חשדנות הולכת וגוברת. "היורשת" היא דרמה מהנה, מסוגננת ומלאת תפניות.
יצירת המופת שזכתה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן, בבימויה של הקולנוענית הצרפתייה ז'וסטין טרייה. עלילת הסרט עוקבת אחר סופרת מצליחה (סנדרה הולר, "טוני ארדמן") שבן זוגה מוצא את מותו בנפילה מחלון. החקירה שוללת את האפשרות שמדובר בתאונה. האם הוא שם קץ לחייו, או שמא היא דחפה אותו? חקר האמת יעלה שאלות נוקבות על זוגיות, הורות והדינמיקה בין המגדרים.
קיסרית אוסטריה אליזבת ובת לווייתה אירמה רוקמות יחד מערכת יחסים נועזת שמערערת על מוסכמות המעמד והתקופה. ברקע, התהפוכות הפוליטיות של שלהי המאה ה-19 מאיימות להפריד ביניהן לעד. הדמויות מספרי ההיסטוריה המאובקים קמות לתחייה ומקבלות פנים, גוף ולב פועם בסרט הקצבי ועז הרגש של פראוקה פינסטרוולדר.
למוזיאון לאמנות מודרנית באמסטרדם, הסטדליק, יש בעיה: האוסף מורכב כמעט במלואו מיצירות של גברים מהמערב, עם ייצוג מזערי לנשים ומיעוטים. בצעד אמיץ, ויש שיגידו פזיז, המוסד הוותיק אִפשר לבמאית שרה ווס לתעד את מאמציו להפוך לגוף אינקלוסיבי יותר. בדרך עולות שאלות קשות, ולפעמים גם אבסורדיות, שנדמה שאיש לא צפה.
סרט הביכורים של איי. וי. רוקוול זכה בפרס הגדול בפסטיבל סאנדנס האחרון – ובצדק רב. הסרט עוקב אחר אשה שחורה מהארלם שחוטפת את בנה משירותי הרווחה ומתחילה לגדל אותו לבדה. הדרמה הזו מתחילה בשנות ה-90 ומלווה את האם והילד במשך שלושה עשורים. התוצאה היא דיוקן אינטימי של משפחה אחת ובה בעת אפוס על עיר שלמה.
"מאדים אקספרס" הוא יצירת אנימציה עתידנית שמתפקעת מרוב הברקות. עם פתיחתו לוקח אותנו הסרט למאדים, המשמש קולוניה מפותחת ומתועשת של כדור הארץ. במרכז העלילה ניצבים חוקרת פרטית ושותפה האנדרואיד, המתחקים אחר האקרית נודעת לשמצה. החקירה חושפת בפניהם סיפורים בלתי צפויים ומלאי דמיון.
סרט הביכורים של מולי מנינג־ווקר זכה בפסטיבל קאן האחרון בתחרות "מבט מסוים". הסרט עוקב אחר שלוש נערות בריטיות שטסות לאחת מאותן חופשות קפריסאיות המבוססות על מסיבות בריכה וצריכת אלכוהול. אחת מהן טרם איבדה את בתוליה, ומופעל עליה לחץ רעיל ומסוכן לעשות זאת. התוצאה הרגישה והמרגשת היא אחד הסרטים הטובים ביותר שנעשו במסגרת מהפכת MeToo.