סגור
לתכנית החודשית

אמנות בצומת

מסגרת לקולנוע נסיוני בשיתוף המרכז לאמנות ומדיה "מעמותה"

אמנות בצומת היא חוף מבטחים עבור אלו המבקשים להימלט מהמוסכמות הנוקשות של הקולנוע הנרטיבי והתיעודי.

פרסי הקולנוע האקספרימנטלי והווידאו ארט מתמקדים בקולנוע כאמצעי הבעה עצמית ובוחנים את הגבולות החדשניים וחסרי המעצורים של הדימוי הנע. כעת בשנתה ה-15, התחרות מציגה 8 מקבצים שנבחרו מתוך 100 הגשות. הפרסים, בשווי כולל של 25,000 ₪, נתרמו על ידי קרן משפחת אוסטרובסקי ועל ידי רבקה סאקר, לזכרה של ליה ון ליר.

האוצר האורח פדריקו רוסין מציג שתי תכניות של סרטים פולניים משנות השבעים, שנבחרו כדי להאיר זרקור על נושאים המהדהדים עד עצם היום הזה.

"העולם הנעלם" מציג כיצד יוצרי קולנוע אקספרימנטילי משנות השישים התייחסו לשואה ולהיעלמות החיים היהודיים בפולין.

סרטי Film Form Studio מעמידים באור הזרקורים קבוצה של סטודנטים בדלנים לקולנוע ולאמנות, שפעלו בין 1970 ל-1977. לאחר שהתפכחו לחלוטין מתכנית הלימודים של בית הספר לקולנוע בלודז', פיתחו חברי הקבוצה גישה משלהם להאיר נושאים מורכבים, מה שמהדהד את השיח המתקיים בירושלים גם היום.

ג'ונאס מקאס, אותו תיאר ג'ים ג'רמוש כ"גרסת המשורר לאשף קונג פו", יזכה בהקרנת מחווה של יצירת המופת שלו זכרונות ממסע לליטא (1972). כהקדמה יוקרן סרטו הקצר המוקרן לעיתים רחוקות בלבד רשימות מהקרקס (1966), מדריך נודע למעשה ההליכה על חבל האופייני למקאס של עריכה-עם-מצלמה.

פטר פורגץ' וג'יי רוזנבלט מצטרפים יחד לתכנית החוקרת בזכרון, בזמן ובהיסטוריה עקורה. ארס (2016) של פורגץ' זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל לופ החדשני בברצלונה. קלאוסטרום (2014) של רוזנבלט יוצרת תחושה של שיטוט באזור דמדומים המעורר הגיגים על סופו של עידן.

מרכז האמנות והמחקר מעמותה יארח מיצג של איב קריסטל ונורית דרמר. הן יהפכו את החללים המיוחדים של מעמותה להשתקפויות של הפנטזיות האוטוביוגרפיות שלהן.

אמנות בצומת חוקרת כיצד יישומים רבי-תושייה של הקסם הקולנועי נוגעים בזכרון, משקפים את ההיסטוריה ומאפשרים התגלות.

Recitative

בימוי: שיר הנדלסמן
| 5 דקות

זמר אופרה ניצב על בימת הרמה המגיעה עד העננים. הוא שר פרק מקנטטה של באך המבטא כמיהה מרטירית לגאולה ולאיחוד עם האל. במופע הפנטזיה המתרחש בשמיים נרקם קונטרפונקט בין הקול האנושי לצלילים המכניים של בימות ההרמה ולתנועתן במרחב. התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני 2019

We, Work

בימוי: עפרי כנעני
| 9 דקות

בעבודה שצולמה כולה במחסן האוסף של המשכן לאמנות בעין־חרוד מתבוננת האמנית במושגים פרודוקטיביות ויצירת ערך והיחסים בין המושגים עבודה והאנחנו – מעבר של סולידריות ועד הקשריו העכשוויים, בעולם של נוודים דיגיטליים וכלכלה גלובלית. התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני 2019

האבנים

בימוי: גל לשם
| 13 דקות

דרך סדרה של ראיונות וטקסטים אישיים מתגלים השינויים בנוף האורבני של העיר סופיה בעשורים האחרונים. שינויים אלה משמשים נקודת התחלה לחקר של זיכרון פרטי וקולקטיבי בחברה פוסט-סובייטית והיחסים המורכבים שבין זהות לאומית, הנצחה והיחס להיסטוריה. התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני 2019

ג'ונאס מקאס – למי אכפת מאמנות?

| 100 דקות

לקולנוע שלו היתה צורה משלו, כזאת שדיברה באינטימיות כמו רשימות ביומן, כמו שירה חזותית. "אני לא באמת עושה סרטים, אני רק ממשיך לצלם". יוקרנו: זכרונות ממסע לליטא | רשימות מהקרקס

מוזיאון המינים הפולשים

בימוי: אורה ראובן
| 15 דקות

המוזיאון מציע לראות גם באדם מין פולש. המינים הפולשים במוזיאון ריאליסטיים, כגון נמלת האש הקטנה והצפרדע האפריקאית, ומדומיינים ומומצאים – כמו אידיאום פרופאגאט, אלפא הומו סאפיינס־סאפיינס ואלפא פמינה סאפיינס. המוזיאון מציע לראות בפלישה תופעת טבע נטולת ערכים אנושיים כמו טוב או רע. התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני 2019

סלוקי

בימוי: ציון אברהם חזן
| 11 דקות

בסוף ארוחה בחדר האכילה הקיבוצי, שולחן האוכל הופך לשדה קרב. הכלים ושאריות האוכל משמשים לתיאור מהלכו של אירוע מדמם: סביב השולחן, ארבעה גברים משחזרים את מה שקרה בלבנון לפני שנים. התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני 2019

סרטים מולידים סרטים – פטר פורגש וג'יי רוזנבלט

| 89 דקות

קטעים שנמצאו וסרטי ארכיון הם חומרי הגלם של פורגש ורוזנבלט. תפיסתם של השניים, שרואה את הקולנוע כמדיום, והשימוש שלהם בהיסטוריה פרטית וקולקטיבית, קשורים גם הם לכך. משום שנדמה ששניהם משתמשים באמנות כדי "ליצור הקשרים חדשים ל'עולם' ולתיעוד החזותי הארעי שלו" (פטר פורגש) מפתה להציג את שניהם יחדיו.

פולין האקספרימנטלית מס' 1 – העולם הנעלם

| 82 דקות

תוכנית זו מנסה להציע פתרון אפשרי וצנוע לדילמה בסיסית בימינו: המתח בין הייצוג לגבולותיו. איך ניתן לתת דימוי לשואה, ואיך להראות את העולם הנעלם של יהודים בפולין, אם אנו מוכרחים להשוות את אושוויץ (בציטוט של ליוטרד) ל"רעידת אדמה [ש]החריבה לא רק חיים, מבנים ואובייקטים שונים, אלא גם הרסה את כלי המדידה של רעידת האדמה עצמה, אם במישרין ואם בעקיפין"?                      

 

פולין האקספרימנטלית מס' 2 – מחווה ל-Workshop of the Film Form

| 60 דקות

קבוצת אמנים שפעלה בשנים 1970–1977 בלודז'. חברי הקבוצה מתחו ביקורת על המערכת האוניברסיטאית ועל מבני ההפקה הקולנועית בניסיון לשחרר את הקולנוע מהקודים הנרטיביים שלו, לחשוף את המלאכותיות שלו ולחקור את יסודות המדיום. הקבוצה נחשבה לכוח חתרני של ממש בקולנוע האקספרימנטלי הפולני ומרכז אקטיבי של מרד יצירתי.