סגור
לתכנית החודשית

רטרוספקטיבה לפאבל פאבליקובסקי

כשהשותפים והשותפות ליצירה של פאבל פאבליקובסקי נדרשו להגדיר את עבודתו, הם אמרו שהוא כותב את הסרט בעזרת המצלמה ומשתמש בה באותו האופן שבו סופר מסתייע בעט. היצירות של פאבליקובסקי אמנם אינן אילמות, והדיאלוגים בהן כתובים למופת, אך מה שבאמת מניע את העלילה, את הדמויות ואת הדרמה הם הדימויים, התמונה הנעה. זה קולנוע במלוא מובן המילה – ופאבליקובסקי הוא קולנוען במובן הכי קלאסי וטהור של המילה, שכמותו נשארו מעטים בימינו.

לא פחות מאשר הוא קולנוען, פאבליקובסקי הוא גם מעין היסטוריון של האומה הפולנית. בשני סרטיו האחרונים, "אידה" (2013) ו"אהבה בימים קרים" (2018), הוא כתב מחדש את ההיסטוריה והמיתולוגיה של פולין. שני הסרטים זכו להערכה ולתהודה עצומה בארצו ומחוצה לה. אלו ככל הנראה שני הסרטים הפולניים הגדולים והמדוברים של העשור האחרון.

אך בסרטים הללו היה גם משהו אוניברסלי. פאבליקובסקי הוא יוצר חוצה גבולות: הוא נולד וגדל בפולין, ושם משפחתו מעיד על זהותו, אך הוא חי באנגליה מזה שנים, ושם גם פרץ, עם סרטים דוברי אנגלית שזכו אף הם להצלחה ולהערכה רבה – ובראשם "המוצא האחרון" (2000) ו"קיץ של אהבה" (2004).

כל אלה הם סרטים עלילתיים, אך פאבליקובסקי הוורסטילי בכלל החל את דרכו כיוצר דוקומנטרי. הוא ביים שלל סרטי תעודה בשנות ה-80 וה-90, וכבר בהם הפגין את הליריות והפואטיות שיבואו לידי ביטוי ביתר שאת ביצירתו העלילתית, עם שחקנים ושחקניות שאותם היטיב לגלות, ללהק, להדריך ולטפח. יש כבר רשימה נאה של בעלי מלאכה שעשו אצלו את צעדיהם הראשונים.

ופאבליקובסקי הוא לא רק תסריטאי ובמאי, אלא גם צלם־על של סרטיו המתייחס בחרדת קודש לכל תמונה, ותמיד מעורב בעשייתה. יצירותיו הן מכתב אהבה לאהבה עצמה, להיסטוריה ולאנושות, אך מעל לכל הן ספוגות תשוקה למסך הגדול ולכל האפשרויות המופלאות שטמונות בו.

מפגשים עם פאבל פאבליקובסקי יתקיימו לאחר ההקרנות של ״המוצא האחרון״ ו״אידה״

אהבה בימים קרים

בימוי: פאבל פאבליקובסקי
| 89 דקות

יצירת המופת של פאבל פאבליקובסקי שגרפה את פרס הבימוי בפסטיבל קאן אשתקד, והשנה היתה מועמדת לשלושה פרסי אוסקר. הסרט עוקב אחר סיפור אהבה פתלתל שמתחיל באירופה של ראשית שנות ה-50, על רקע המלחמה הקרה, ונפרש על פני כמה עשורים ומדינות.

אהבה של קיץ

בימוי: פאבל פאבליקובסקי
| 86 דקות

על רקע נופיה הפסטורליים של יורקשייר, משולש אהבה ייצרי מתפתח בין נערה כפרית לצעירה עשירה השקועה בחיי שחיתות ולאחיה הדתי, הנחוש לשים קץ ליחסיהן של השתיים אך נסחף בעצמו לתוך המערבולת המינית. סרטו עטור הפרסים והשבחים של פאבל פאבליקובסקי.

אידה

בימוי: פאבל פאבליקובסקי
| 82 דקות

בפולין של שנות ה-60, נזירה צעירה נקלעת למסע בלתי צפוי: היא מתוודעת אל עברה המשפחתי, אל הוריה היהודים שנספו במלחמה ואל דודתה הכופרת, קומוניסטית ומהפכנית לשעבר ואלכוהוליסטית מובטלת בהווה. יצירת מופת מרגשת שזיכתה את פאבל פאבליקובסקי בפרס האוסקר.

המוצא האחרון

בימוי: פאבל פאבליקובסקי
| 75 דקות

טניה עוזבת את מוסקבה עם בנה הצעיר כדי להתאחד עם ארוסה הבריטי, שלהפתעתה אינו מגיע לנמל התעופה כדי לקבל את פניה. אין לה דרכון, כסף או זכויות, אבל ידידות עם גבר חדש נוסכת בה מעט אופטימיות. דרמה עטורת פרסים ושבחים של פאבל פאבליקובסקי.

ממוסקבה לפטושקי: מסע עם ונדיקט ירופייב

בימוי: פאבל פאבליקובסקי
| 50 דקות

סרט תיעודי של פאבל פאבליקובסקי על הסופר המוערך ונדיקט ירופייב, מדמויות המפתח המסתוריות של עולם הסאמיזדאט. הבמאי הפולני מתעד את ירופייב בערוב ימיו, כשהוא כבר גוסס מסרטן, ועוקב אחר המחוזות שתוארו ביצירתו הנודעת ביותר, "מוסקבה פטושקי". 

מסעות דוסטויבסקי

בימוי: פאבל פאבליקובסקי
| 52 דקות

דימיטרי דוסטויבסקי, נהג חשמלית ונינו של הסופר הדגול פיודור דוסטויבסקי, מחליט לשחזר מסע שערך הסבא רבא שלו במערב אירופה. הוא יוצא מסן־פטרסבורג לברלין וללונדון לסדרה של הרצאות. פאבל פאבליקובסקי מתעד את מסעו של הנין, תוך שהוא משלב אירועים אמיתיים עם אלמנטים פיקטיביים.

שירי גיבורים מסרביה

בימוי: פאבל פאבליקובסקי
| 42 דקות

סרטו תיעודי מרתק של פאבל פאבליקובסקי המצולם בבוסניה במהלך המלחמה ומספק התבוננות אוניברסלית לעבר טבעה של האומה המודרנית והגישה האתנוצנרטית של העולם.