סגור
לתכנית החודשית

תחרות היצירה הצעירה על שם וים ון ליר 2020

תחרות היצירה הצעירה על שם וים ון ליר נוצרה אי אז בשנת 1991, כחלק מפסטיבל הקולנוע בירושלים, כשמספר חולמות וחולמי קולנוע החליטו לתת במה לדור הצעיר של הקולנוענים בארץ, רגע לפני הפריצה הגדולה שלהם. התחרות, שמרכזת את מיטב יבול הסרטים של מגמות הקולנוע השונות מרחבי הארץ, החלה כתחרות צנועה של מספר מגמות בודדות שחלמו לעשות סרטים. 

בשנים האחרונות הגענו למצב מפעים בו מספר הסרטים שמוגשים לתחרות כבר נושק ל-200...

בשנים כתיקונן אנחנו מקיימים אירוע נוצץ וחגיגי שנושק לאירוע הפתיחה של פסטיבל הקולנוע בירושלים בו מוקרנים כל הסרטים ובערב חגיגי מוכרזים הזוכים השונים בתחרות. לצערנו הקורונה שתוקפת אותנו כבר כמה חודשים דחתה את פסטיבל הקולנוע אך אנחנו החלטנו לא לוותר ולקיים את התחרות שלנו, אפילו אם במתכונת מעט שונה.

אנו מודים לכל העושים במלאכה – ברור לנו שעשיית סרטים בתנאים כאלה היא משימה (כמעט)  בלתי אפשרית ועדיין – לתחרות התקבלו שוב מספר תלת ספרתי של סרטים, מה שמעיד ששום מגפה לא תכבה את רוח היצירה ואת חדוות העשייה...

בהזדמנות זו אנו מודים לשותפינו למסע: יוסי בר דוד, רויטל זיוון שטרן ואיבנה רטנר, המפמ"רים לקולנוע במשרד החינוך שכהרגלם בקודש צופים בסרטים, תומכים ואוהבים ברגישות ואכפתיות יוצאת דופן.

תודה מיוחדת לד"ר נעה רגב, מנכ"לית הסינמטק, שלא ויתרה ועשתה מעל ומעבר בכדי לאפשר את קיום התחרות ואת המשך המסורת המבורכת הזו.

אנחנו מאחלים לכל המשתתפים, התלמידים, המורים, הרכזים וכל משפחותיכם חופש נעים ובעיקר בריאות!

אילה בנימין ואלעד חן – מפיקי התחרות

 

הזוכים בפרסי התחרות ונימוקי שופטים

עלילתי מקום ראשון: בת שבע - אולפנת הללי לאמנויות, בית רבן*

סרט רגיש ומדויק. כתוב בעדינות ומבוצע היטב. העשייה הקולנועית עשירה ומשרתת את המסע של הגיבורה, שמוסיפה תצוגת משחק ברמה גבוהה. נהנינו והתרגשנו לצפות.

עלילתי מקום שני: חלום דב תיכון אלון, רמת השרון*
סרט קסום ואנושי, שכולו מחוות קטנות וגדולות לקולנוע - מהמשחק דרך הארט ועד הפריימים ותנועות המצלמה. המשחק הנהדר של עידו ברלד משכנע גם ברגעים הסוריאליסטיים ביותר, והסרט כולו סוחף את הצופה בחיוך גדול.

*המגמות במקום ראשון ושני זוכות ביום עיון בסינמטק ירושלים הכולל צפייה בסרט, הרצאה וביקור בארכיון הסרטים הישראלי

 

תיעודי מקום ראשון: דמו לכם - תיכון טשרניחובסקי, נתניה

ההצלחה של סרט תיעודי מתחילה בבחירת הדמות. היכולת של צוות ההפקה לגרום לעומר פיאניק, גיבור הסרט ולבני משפחתו לפתוח את ליבם לפני המצלמה מבטא אמון יוצא דופן בצוות ההפקה. כשהמחסומים נפלו הצלחנו הצופים להכיר את מורכבות חייו של עומר, כמורה, כהורה ובעיקר כבן זוג. השילוב של מוזיקה מיוחדת, סיטואציות מלאות שמחה וציטוט מתוך חנוך לוין נתן לסיפור רובד נוסף, מעמיק ומיוחד.

תיעודי מקום שני: רעולים - תיכון קריית יערים

דוקומנטרי שנכנס עמוק ללב. בצד חומרי ארכיון חזקים, הבמאי משלב ראיונות שמצולמים נפלא, וגם רגעים של בית. הנערים והנערה המרואיינים מדברים בכנות ואומץ על רגע בזמן שבו ידעו שהם חייבים לקום ולצעוק צעקה. השילוב בין הראיונות העוצמתיים ובין רגעים קטנים ופיוטיים בין הבמאי ואמו - נותנים תמונה שכל כולה חשיפה, חמלה, ואהבה.

תיעודי מקום שלישי: חצויה - ביה"ס החקלאי כדורי 

עשייה דוקומנטרית מרעננת וחשובה.  בין הפתיחה הנהדרת והחזקה, לבין סצנת השיחה היפה בין עדינה ואבא שלה, נשזרים רגעים קטנים ואמיתיים מחייה של נערה שמרשה לעצמה להשתלב בשני העולמות- עולמו של אביה ועולמה של אמה- ולשאת את הזהות שלה בגאון. עדינה היא דמות מלאת עוצמה, שלא רק חשוב אלא כיף לראות על המסך.

 

ציון לשבח - רצועת הקורונה: טנגו קורונה - תיכון הראשונים, הרצליה

סרט מדהים. הבחירה במנגינת הטנגו כרקע לסרט מכניסה את הצופה לאוירה חיובית ושמחה למרות הסגר והמגבלות. העריכה הקצבית, שוטים רבים על חפצים, שוטים  עמוסי פרטים המצולמים בצורה מוקפדת, צילומי תקריב העוברים בעריכה קצבית והבחירה בצבעים בהירים/ורודים, כל אלה מעידים על כשרון מיוחד של היוצרת/יוצרים להבין את כוחה של השפה הקולנועית לשדר מסרים. ובשורה התחתונה, תקופה הקורונה על פי "טנגו קורונה" מהווה הזדמנות פז להפגנת יצירתיות עם חוש הומור,

ציון לשבח - הסרט החברתי: מה שלא עושה הטבע עושה אלישבע - עירוני ה' ,חיפה 

ההצלחה של סרט תיעודי מתחילה בבחירת הדמות ואכן אלישבע מהווה דמות מיוחדת הסוחפת אחריה שכונה שלמה. הסרט מצליחה לחשוף את העוצמה של תושבת אחת, אכפתית, יזמית, רגישה ובעיקר אהובה. אלישבע מהווה דוגמא לאזרחית פעילה ומרשימה שהאמונה הפנימית שלה בצדקת הדרך מביאה לתושבי השכונה תקווה לשינוי.

ציון לשבח - צילום  (ע"ש עופר עמוס): בת שבע - ליאת ברקוביץ'

עבודת צילום נהדרת שמספקת לסרט לא רק אסתטיקה נפלאה אלא גם מספרת את הסיפור, תוך שימוש עשיר ומגוון בצבע, בתנועה ובקומפוזיציה.

ציון לשבח - עריכה: טנגו קורונה - תמרה סירקין

עריכה מדויקת, קצבית וסוחפת שמצליחה להפיק תחושה של ערך הפקתי גבוה על אף מגבלות הלוקיישן המתחייבות מהתקופה.

ציון לשבח - הפקה: תברחי - יפים קיטאין

הפקה יומרנית במובן הטוב של המילה, שעובדת מתוך המגבלות של העשייה הקולנועית בתקציב נמוך וממנפת אותן במקום להילחם בהן. עיצוב תפאורה ופרופס מרשימים משדרגים את חוויית הצפייה.

ציון לשבח - בימוי (ע"ש הלגה קלר) - דמו לכם  - ענבר ברגמן

כוחו של הסרט דמו לכם נובע מהיכולת של הבמאי להיות נוכח בסיטואציות מתוך סדר היום של הדמות, עומר פיאניק, ולא להרגיש שצוות קולנוע עומד שם ומתעד את האירועים. הבמאי ביחד עם הצלם הצליחו ליצור אינטימיות עם הדמות והרגשה של שותפות הן בצילומים בשדה, בבית הספר ובבית. השימוש בפס הקול כ VOICE OVER מאפשרת לצופים לראות את הסיטואציות מנקודת המבט של הדמות, להבין את הקשיים שלה ואפילו להזדהות איתה.

ציון לשבח - תסריט (ע"ש מאיר חסון): חלום דב - אמיר חרודי 

בתסריט המבוסס על דמותו הילדית ומלאת האהבה של דב - נטווית עלילה עדינה המבוססת כולה על דמותו של דב.  התסריטאי סוגר מעגל בין פתיחה לסיום, ומוציא אותנו למסע אחרי ההסתבכויות הקטנות שהאהבה הגדולה של דב מביאה איתה.