סגור
לתכנית החודשית

הסינמטק, שהוקם בירושלים בשנת 1974 על ידי ליה ווים ון-ליר, שכן בבית אגרון. אהבתם לקולנוע ואוסף הסרטים העשיר שאספו במשך שנים רבות הביא לייסודו של ארכיון ישראלי לסרטים וסינמטק פעיל המקרין סרטי איכות.

הודות לתרומתו של ג'ורג' אוסטרובסקי ושיתוף פעולה עם ראש העיר דאז, מר טדי קולק, עבר הסינמטק בשנת 1981 למשכנו הנוכחי בדרך חברון שבגיא בן הינום. כיום, בבניין הסינמטק ארבעה אולמות להקרנת סרטי קולנוע וארכיון ישראלי לסרטים הממשיך להתעדכן מדי יום ביומו. הסינמטק משמש להקרנות של סרטים מסחריים, סרטי קולנוע ישראלי, מיטב הסרטים מהקולנוע העולמי וסרטים מאוסף הסינמטק.

תפקיד מרכזי שלקח על עצמו הסינמטק הוא קידום וסיוע לקולנוע המקומי. לבה של פעילות זו הוא הארכיון הישראלי לסרטים - הפועל לאיסוף, שימור והנגשה של יצירות הקולנוע המקומי מראשית ימי הקולנוע בארץ ישראל ועד לימים אלו. לצד פעילות זו מקיים הסינמטק הקרנות שוטפות של קולנוע ישראלי, ישן לצד חדש, ומהווה במה יחידה ליוצרים ולסרטים שאינם זוכים לחשיפה בבתי הקולנוע המסחריים.

ב-1984 ייסדה ון-ליר בסינמטק את פסטיבל הקולנוע הבינלאומי שהפך מאז לאירוע חשוב ויוקרתי לשוחרי קולנוע וליוצריו, הנערך מדי שנה בחודש יולי. פסטיבל הקולנוע מציג לקהל הרחב את מיטב הסרטים מהשנה החולפת בבכורה ומשמש במה מכובדת ויוקרתית לקולנוע הישראלי - הן בחשיפתו לאנשי מקצוע מרחבי העולם והן בחלוקה נדיבה של פרסים במסגרת התחרות לקולנוע הישראלי.

הסינמטק הינו מוסד תרבות פלורליסטי ומרחיב אופקים, השואף להעשיר את חיי התרבות בירושלים ובישראל. בנוסף להקרנות הסרטים, הסינמטק מקיים פעילות חינוכית ענפה של קורסים, סמינרים וסדנאות בנושאי קולנוע לאורך כל השנה.