22.07.25 18:00 | שלישי 22.07.25 | 18:00 |
סינמטק 2
B117 |
תוכנית מיוחדת | B117 |
הקדמה מאת חן שיינברג, אוצר התוכנית
נתניאל דורסקי, יליד 1943, יוצר סרטים עד עצם היום הזה. סרטיו האקספרימנטליים נטולי נרטיב ומתמקדים באור, בתנועה ובצבע. עוברים בין טבע וצמחים לבין מרחבים עירוניים סגורים. דורסקי ממקד את מצלמת ה-16 מ"מ על טקסטורות, ולעתים מנתק את הדמות או האובייקט המצולם מהרקע שסובב אותם. הוא פיתח שיטת מונטאז' הנקראת מונטאז' פוליוולנטי – Polyvalent Editing. התוכנית תאפשר לצופה הישראלי מפגש עם עולם קולנועי שונה לחלוטין מהמקובל אפילו ביחס לקולנוע האקספרימנטלי.
אלאיה
1976–1987 | 28 דקות | 16 מ"מ | אילם | "חול, רוח ואור מתמזגים באמולסיות. הצופה הוא הכוכב" (נ"ד). 'אלאיה' מגיע לשלמות של אור 'מוזיקלי' בפרק זמן ארוך בהרבה מהמצופה (שהרי רוב היצירות המשוכללות מסוג זה קצרות מאוד, כגון אלה של פיטר קובלקה)... ובאמצעים מינימליים של קו וטון... לאחר כשלוש דקות התחלתי להבחין בעדינות הקצב, בתוך כל שוט ובמעבר בין שוטים, אשר נשא כל חיתוך, כך שכל דימוי חדש נח באור הדימויים שקדמו לו... כמעט כמו נס" (סטן ברקהג').
וריאציות
1992–1998 | 24 דקות | 16 מ"מ | אילם | "'וריאציות' הושלם בדיוק כשאספתי רעיונות חדשים לסרט אחר שלי, Triste. איזה כאוס עדין, איזה זרם זוהר של חרוזים יכול הקולנוע לזמן – מעבר לתפיסת השפה היומיומית. בתקופת הברונזה נבנו אינספור מקדשים לריפוי. בין טקסיהם המרכזיים היתה אמנות השינה המרפאת. המונטאז' הזה מדבר ברוח אותה מסורת" (נ"ד).
אפריסיטי
2019 | 22 דקות | 16 מ"מ | אילם | "שם הסרט, 'אפריסיטי', הוא מילה שמתארת את חום השמש בחורף. זוהי מחווה לסופרת ג'יין (ברקהג') וודנינג. כששוחחתי איתה הִרהרתי: אולי הגיל שלך הוא החורף, ואת חום השמש" (נ"ד).