סגור
לתכנית החודשית

כבר שנה שנייה ברציפות שהפסטיבל מתקיים בזמן מלחמה. מלחמות. עדיין נשארו חטופים בעזה, ההרס נמשך, אובדן החיים נמשך. אי אפשר ולא צריך להתעלם מהכאב שמקיף אותנו. בזמנים כאלה יש הבוחרים להתעמת עם המציאות ויש שפונים לדמיון, מדמיינים עולמות מרוחקים מתרבות האלימות המציעים הצצה לעתיד שונה. תוכניות "אמנות בצומת" נעות השנה בין שני המסלולים הללו.

בתחרות לאמנות וידאו וקולנוע ניסיוני מציגים שבעה אמנים עבודות חדשות שמגיבות לרגע הנוכחי בדרכים מגוונות, נוקבות ופיוטיות.

במרכז לאמנות ומחקר מעמותה מציגה רותי סלע את Hugs, תערוכה ובה ארבע עבודות הבוחנת את הגוף, אינטימיות וטכנולוגיה. חן שיינברג מציג מחוות לנתניאל דורסקי ולבנימין חיים, ולראשונה בישראל יוקרנו סרטים של האמנית הגרמנייה־ארגנטינאית הנודעת נרציסה הירש.

אירועי "אמנות בצומת" מתקיימים בתמיכת קרן משפחת אוסטרובסקי (OFF) ובהפקת המרכז לאמנות ומחקר מעמותה.

התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני

81 דקות

אוריינטציות - דניאל קיצ'לס | כוננות - הדר סייפן | קרוסלה - גיא חמיאל | הבריחה תתפוס אותך הלילה - נעה שמחיוף שחף | דרושה בדחיפות מילה חדשה - לירי מילוא | רוחות מלחמה - מוטי ברכר | ילד - ירון אתר

רותי סלע, Hugs 2025

תערוכת יחיד

בתערוכה החדשה של האמנית רותי סלע במרכז מעמותה מוצגות ארבע עבודות העוסקות בגוף, בקשר בינאישי ובטכנולוגיה.

רביעי 23.07.25 23.07.25
15:00
15:00
סינמטק 2
סינמטק 2
B140
2025-07-23 15:00:00 2025-07-23 18:00:00 Asia/Jerusalem Shooting Booth <p><strong>שלושה סרטים מאת רותי סלע ושיחה בינה לבין האמן רועי רוזן</strong></p><p>ההקרנה מלווה את תערוכת היחיד של סלע במרכז לאמנות ומחקר מעמותה.</p><p> </p><p><strong>מרסיי ג'מילה</strong></p><p>2018, 27 דקות (בשיתוף עם רועי רוזן)</p><p>חיזיון של העיר מרסיי, המתעצבת בהווה פוסט־קולוניאלי ושלל הזדהויות מפוצלות, כאשר נקודת המוצא לחקירה היא נמל יפו. עבודה זו נוצרה במיוחד על ידי רועי רוזן ורותי סלע עבור תערוכה במוזיאון טריאנגל במרסיי. הפרויקט המשותף מעלה שאלות על הוצאה מהמרכז דרך פרסומת תיירותית לעיר מרסיי שצולמה באופן אבסורדי בעיר אחרת. שיתוף פעולה זה, שהובילו רוזן וסלע בשיתוף עם סטודנטים, מעורר בעיות ונטיות לשליטה והתלהבות שוביניסטית. בתוך המורכבות הזאת משובצים בסרט כמה וכמה נציגים ממרסיי – סבך של פורטרטים הנסוכים בגוון אפל של הומור שחור ומעורפל, עמום וספקולטיבי. תהליך העבודה מוצג בסגנון תיעודי פשוט באופן מכוון.</p><p>בהשתתפות סטודנטים מהפקולטה לאמנות המדרשה שלקחו חלק בסדנה מרסיי ג'מילה</p><p> </p><p><strong>אל ג'ומא</strong></p><p>קובה</p><p>2014, 39 דקות</p><p>ג'ומא הוא הכינוי שהצמידו הקובנים לתיירים שיכולים לפרנס אותם (במקור ניתן הכינוי לתיירים מארצות־הברית). המונח קשור בעיקר בתיירות המין בקובה ובנישואים בין מקומיות צעירות וזרים. הסרט עוקב אחרי צעיר אירופי ומחזריו המקומיים בעיירה קטנה בקובה, ובוחן גם את מעמדה של הבמאית כג'ומא ואת העשייה הדוקומנטרית כהקבלה לניצול.</p><p> </p><p><strong>תא צפייה</strong></p><p>תל־אביב</p><p>2021, 2:50 דקות</p><p>בסרטון זה האמנית מתעדת כלב משוטט ברחובות המוזנחים של דרום תל־אביב, בניסיון לתעד דיוקן של מקום בעידן של זיהוי פנים.</p> Cinematheque Jerusalem Cinematheque

Shooting Booth

שלושה סרטים מאת רותי סלע ושיחה בינה לבין האמן רועי רוזן.
רביעי 23.07.25 23.07.25
17:15
17:15
סינמטק 2
סינמטק 2
B141
2025-07-23 17:15:00 2025-07-23 17:15:00 Asia/Jerusalem נרציסה הירש - קולנוענית מהוללת אלמונית <p>הבמאית הנסיונית נרציסה הירש (1928–2024) נולדה בברלין ועברה לארגנטינה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. בסוף שנות ה-60 החלה לארגן מיצגים אמנותיים, ובהמשך פנתה לווידיאו וקולנוע נסיוני והפכה לאחת הדמויות החשובות, גם אם לא המוכרות, בקולנוע הנסיוני הדרום־אמריקאי. עבודותיה הוצגו במוזיאונים ובפסטיבלים ברחבי העולם.</p><p> </p><p>הקדמה: לאה מאואס</p><p> </p><p><strong><span>A Dios</span></strong></p><p>1984 | 22 דקות | סופר 8 לדיגיטלי | סרט קול</p><p>גבר חוזר הביתה מהמלחמה, מובס. הרהור קולנועי פיוטי על גבריות.</p><p> </p><p><strong>חלוצים – מוזסוויל</strong></p><p>1976 | 17 דקות | סופר 8 לדיגיטלי | ללא פסקול</p><p>סרט תיעודי נסיוני קצר, במבנה של "מאחורי הקלעים" של הסרט התיעודי הארוך <span>Pioneros</span>, שצולם במוזסוויל.</p><p> </p><p><strong>אחו</strong></p><p>2019 | 3 דקות | סופר 8 לדיגיטלי | סרט קול | יחד עם תומאס ראוטנשטראוך</p><p>ידיה של נרציסה הירש, בת 90 פלוס, פותחות קסטת סופר 8 נוספת כדי לטעון מצלמה. במעשה שיוצר רושם של טקס העברת שרביט, הסבתא ונכדה, תומאס ראוטנשטראוך, צופים יחד בסרט של אחו שמשתלט בהדרגה על הפריים.</p><p> </p><p><strong>אלף</strong></p><p>2005 | דקה אחת | סופר 8 לדיגיטלי | סרט קול</p><p>ה"אלף" הוא נקודת מפגש של זמן סינכרוני ודיאכרוני, מקום שבו ניתן לחוות "חיים שלמים או דקה אחת בלבד". רגעים חולפים בזה אחר זה, אך גם מתקיימים בו זמנית; כל רגע טומן בתוכו את העומק של האינסופי והנצחי.</p><p>כל שנייה מייצגת שלב אחר בחיים – מהלידה ועד המוות. ה"אלף" הוא הנקודה שמרכזת בתוכה את כל הרגעים הללו.</p><p> </p><p><strong>רפאל</strong></p><p>אוגוסט 1984 | 12 דקות | סופר 8 לדיגיטלי | סרט קול</p><p>"הייתי שמחה מאוד איתך, ועכשיו הקנים משתחווים אל פני המים. אין בי נוסטלגיה". ביום הולדתו של רפאל מיינו, הירש יוצרת מכתב־סרט בעזרת צילומים שהשניים צילמו יחד בפטגוניה ובטיול בצ'ילה ובברזיל, לצד דימויים של גופים (ובעיקר גופים גבריים) שהיא סברה שהוא היה נמשך אליהם.</p><p> </p><p><strong>תפוחים</strong></p><p>1969 | 5 דקות | 16 מ"מ לדיגיטלי | סרט קול</p><p>סרטיה הקצרים הראשונים של הירש תיעדו פעולות ומיצגים במרחב הציבורי ובחללי אמנות. ב-<span>Manzanas</span> חילקו האמנים מאות תפוחים לעוברים והשבים באחד הצמתים הסואנים במרכז העסקים של בואנוס־איירס.</p><p> </p><p>בתמיכת מכון גתה ירושלים</p><p>תודות ליעל גולדמן, מעין שלף ממכון גתה, עירית כרמון־פופר ודברה קפלן</p> Cinematheque Jerusalem Cinematheque

נרציסה הירש - קולנוענית מהוללת אלמונית

מבחר עבודות וידאו של הבמאית הנסיונית נרציסה הירש (2024-1928), עם הקדמה מאת לאה מאואס.

נתניאל דורסקי

מבחר מסרטיו האקספרימנטליים של נתניאל דורסקי, סרטים נטולי נרטיב המתמקדים באור, בתנועה ובצבע. אוצרות והקדמה מאת חן שיינברג.