סגור
לתכנית החודשית

פנורמה

יצירות קולנוע עטורות שבחים מרחבי העולם

Hello Dankness

בימוי: סודה ג'רק
| 70 דקות

אין דקה אחת צפויה בסרט החדש של צמד האמניות האוסטרליות "סודה ג'רק". באמצעות חיתוך והדבקה של קטעים מסרטים מוכרים ושימוש מרהיב בטכנולוגיית דיפ־פייק, השתיים מגוללות את סיפורה האימתני של הפוליטיקה האמריקאית בזמננו – מהבחירות שבהן ניצח טראמפ ועד פרוץ מגפת הקורונה.

אחוות הסאונה

בימוי: אנה הינטס
| 89 דקות

במחוזות הכפריים של דרום אסטוניה מתקיימת מסורת ייחודית ועתיקת יומין של סאונות. סרטה התיעודי של אנה הינטס מתמקד באחווה הנשית הנוצרת במהלך הטקסים הללו ומצליח ללכוד את האינטימיות, הכּנות והאמון שנבנים בין האדים, בגופים חשופים. זוכה פרס הבימוי בפסטיבל סאנדנס.

אלוהי

בימוי: אדי אלקזר
| 88 דקות

בעולם מכושף ומנוכר, מדען גאון מקדיש את חייו לפיתוח נסיוב שיעניק לו חיי נצח. עשרות שנים לאחר מכן, בנו הגלמוד מפקח על תהליך הייצור של החומר המסתורי, שמטבע הדברים הופך למשאת נפשם של גורמים עוינים. מכאן ואילך: נערות פיתוי, נסיונות חטיפה ומחוות סוחפות ליצירות מדע בדיוני ופנטזיה מהמאה שעברה.

אקדמיה לאמנות 1994

בימוי: ליו ג'יאן
| 118 דקות

1994. שני בחורים סינים יושבים על המדרכה ומהרהרים בקורט קוביין, שזה עתה שם קץ לחייו מעבר לאוקיאנוס. במסגרת לימודיהם באקדמיה לאמנות הם נחשפים לעולמות חדשים, מתאהבים, מתבטלים ומתמודדים עם הסתירות שבין מסורת לקִדמה ובין מזרח למערב. "אקדמיה לאמנות 1994" הוא סרט אנימציה שמחיה רגעים חולפים המוקדשים לתהיות שברומו של עולם.

 

ביצים לבנות על הקירות

בימוי: שרה ווס
| 90 דקות

למוזיאון לאמנות מודרנית באמסטרדם, הסטדליק, יש בעיה: האוסף מורכב כמעט במלואו מיצירות של גברים מהמערב, עם ייצוג מזערי לנשים ומיעוטים. בצעד אמיץ, ויש שיגידו פזיז, המוסד הוותיק אִפשר לבמאית שרה ווס לתעד את מאמציו להפוך לגוף אינקלוסיבי יותר. בדרך עולות שאלות קשות, ולפעמים גם אבסורדיות, שנדמה שאיש לא צפה.

גנבי הטובּה

בימוי: אליסון אודניאל
| 91 דקות

"גנבי הטובּה" משלב בין תעודה ובדיון ומספק חוויה חושית יוצאת דופן, המנסחת מחדש את הקשר הקולנועי בין צליל ותמונה. אפשר לומר שזהו סרט על גל פשיעה חריג שבמסגרתו נגנבו כלי נשיפה מבתי ספר בדרום קליפורניה, ואפשר לומר שזהו מחקר קולנועי פורץ דרך על האופנים שבהם אנחנו תופסים את העולם.

הירואי

בימוי: דוד זוננה
| 88 דקות

לואיס בן ה-18 נשלח לאקדמיה הצבאית של מקסיקו בשאיפה שיבנה חיים טובים יותר עבור משפחתו. התקווה הולכת ונסדקת כשמתברר שבניגוד לסדר וליוקרה המוקרנים כלפי חוץ, במסדרונות המוסד שולטת אלימות מושחתת ושלוחת רסן. במציאות שבה כל דאלים גבר והצטיינות פירושה הרכנת ראש, הוא נאלץ לבחור בין צו המפקד לצו מצפונו.

 

ורה

בימוי: טיצה קובי, ריינר פרימל
| 115 דקות

אביה של ורה היה כוכב מערבונים, וכל עוד היא לא תקבל הכרה כשחקנית – היא נידונה לחיות בצלו. שגרתה המדכדכת מופרת בעקבות תאונת דרכים שמכניסה לחייה גבר וילד מהצד העני של רומא. בין השלושה נוצר קשר מיוחד, חרף החשד שהם מצפים ממנה לדבר מה נוסף. הסרט גרף פרסים רבים, בהם פרס הבימוי ופרס השחקנית במסגרת "אוריזונטי" של פסטיבל ונציה.

היורשת

בימוי: סבסטיאן מרנייה
| 123 דקות

סטפן עובדת במפעל לעיבוד דגים ואינה מרוצה מחייה. לאחר שמסלקים אותה מדירתה היא יוצאת לחפש את אביה האבוד, שנטש אותה ואת אמה. היא מגלה שהפך לאיש עשיר שחי באחוזת פאר, בחיק קרובים שנדמה שרק מחכים לרשת את הונו. נסיונותיה להתקבל למשפחה מעוררים חשדנות הולכת וגוברת. "היורשת" היא דרמה מהנה, מסוגננת ומלאת תפניות.

יריב

בימוי: מילאד אלאמי
| 94 דקות

אימאן ומשפחתו נמלטים מאיראן עקב רכילות עיקשת שמעמידה את חייהם בסכנה. הם משתכנים באכסניה דחוקה בצפון שבדיה ומחכים שהרשויות יכריעו לגבי עתידם. הקור המשתולל בחוץ מאיים לחדור פנימה כשאימאן מצטרף למועדון היאבקות מקומי, בניגוד להפצרותיה של אשתו. שם הוא נאבק ביריבים מזדמנים, וגם עם השדים הפרטיים שלו.

 

והמלך אמר, איזו מכונה מופלאה

בימוי: אקסל דניאלסון, מקסימיליאן ואן־ארטריק
| 88 דקות

מאז המצאתה, מצלמת הקולנוע אִפשרה לנו להתבונן ביופיו של העולם – ובכיעורו; בחוכמה האנושית – ובטיפשות; ברגעי השיא שלנו – ובנקודות השפל. הקולאז' הקולנועי העשיר, המפתיע והקופצני הזה ממחיש כיצד, בהדרגה ובהתמדה, זכתה העדשה בתפקיד כפול: לתעד אותנו בלי הרף – וגם לשנות אותנו עד עמקי הנשמה. ובלי דקה אחת משעממת.

סיסי ואני

בימוי: פראוקה פינסטרוולדר
| 123 דקות

קיסרית אוסטריה אליזבת ובת לווייתה אירמה רוקמות יחד מערכת יחסים נועזת שמערערת על מוסכמות המעמד והתקופה. ברקע, התהפוכות הפוליטיות של שלהי המאה ה-19 מאיימות להפריד ביניהן לעד. הדמויות מספרי ההיסטוריה המאובקים קמות לתחייה ומקבלות פנים, גוף ולב פועם בסרט הקצבי ועז הרגש של פראוקה פינסטרוולדר.

 

 

הפרידה הארוכה מכולן

בימוי: עדו מזרחי
| 87 דקות

האם הייתם רוצים לבקר במאדים? למשך כמה זמן הייתם מוכנים להיפרד מאהוביכם כדי להגשים את החלום הפרוע? ומה אם היו אומרים שיש סיכוי שתשתגעו בדרך? השאלות הללו ואחרות ילוו אתכם בזמן ואחרי הצפייה בסרטו של עידו מזרחי, המתעד את הנעשה מאחורי הקלעים של התוכנית הגרנדיוזית של נאס"א לשלוח אסטרונאוטים למאדים בתוך עשור.

 

שרלוטה סלומון: העלמה והחיים

בימוי: דלפין קולין, מיוריאל קולין
| 72 דקות

300 ציורים בתוך שנה וחצי – כך תיעדה שרלוטה סלומון את קורות חייה לפני שנשלחה אל מותה באושוויץ בשנת 1943, כשהיא בת 26 בלבד. הסרט התיעודי שלפנינו משתמש ביצירתה כדי להביא אל המסך את סיפורה הטרגי, מילדותה רצופת הטלטלות בברלין ועד ימיה האחרונים בצרפת. בואו להכיר אמנית שופעת כישרון שהקדימה את זמנה.