סגור
לתכנית החודשית
ההתחלפות – גרסת 2020
בימוי: ערן קולירין | 94 דקות

ההתחלפות – גרסת 2020

ישראל 2011 | 94 דקות | עברית | תרגום לעברית, אנגלית
"ההתחלפות", סרטו של ערן קולירין, הוצג בהקרנת בכורה בפסטיבל ונציה 2011 ומאז עורר הדים ומחלוקות לא מעטות. בפסטיבל הקרוב תוקרן גרסה מחודשת של הסרט שנערכה על ידי הבמאי בשנה האחרונה – הזדמנות נוספת להכיר יצירה מוזרה ומשעשעת זו.
 
* * *
 
דברי הבמאי: גיל תורן ז"ל אמר לי לקראת השלמת"ההתחלפות" – כשהייתי, סביר להניח, באחד מרגעי החרדה שאוחזים בבמאים בשלבי הסיום של עבודתם – שסרט הוא מעין תצלום של המצב הנפשי שלך ברגע מסוים, ושזה דבר שצריך לקבל. "כמו בסצנת הצילום בפתיחת'ביקור התזמורת'", הוא אמר, "מתכוננים ומתכוננים – וברגע הלחיצה על הכפתור החיים נכנסים לפריים... והתמונה יוצאת בדיוק כמו שהיה אותו הרגע". פגום, פצוע או מושלם – הוא יוצא בדיוק כמו שהוא, כי באותו רגע הוא לא יכול היה לצאת אחרת. 
בדברים רבים שגיל אמר היו נחמה ואמת. הוא ידע להפיס נפשות ברגעים קשים. מנגד, הסופיות הפטאלית של דבריו גם קשה לי. אנחנו הולכים ומשתנים עם השנים, מדוע נגזר על היצירות להתקבע?
בחודשים האחרונים, סגור בבית, כשבחוץ המגפה, התחלתי לשחק מחדש עם החומרים מ"ההתחלפות". ערכתי, הוספתי מוזיקה, נהניתי מאוד וגם צחקתי הרבה. זו לא "גרסת הבמאי" של הסרט. כל גרסה היא גרסת הבמאי. הגרסה הזאת היא מה שהיה באותו הרגע. "ההתחלפות" הוא סרט על האפשרות להביט על דברים מחדש, והאפשרות הזאת תמיד קיימת.
אני מבקש להקדיש את ההקרנה לזכרו של חברי, גיל תורן ז"ל.