סגור
לתכנית החודשית

ברוכים הבאים לסדרה נוספת של הקרנות ציבוריות בחדרי חושך, עם יבול של יצירות חדשות המציגות את החיים סביבנו מבעד לעדשות שונות, משוחררות ממגבלות יצירתיות ומסחריות.

בתחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני יוצגו שבעה סרטים ישראליים חדשים של אמניות ואמנים ויזואליים. התחרות מציגה גישה נועזת לאמנות הווידיאו ולקולנוע הנסיוני, ששוזרת יחדיו נושאים אישיים ופוליטיים ומגיבה בדרכים שונות לסביבה הסוערת של ימינו. ההיקף הרחב של נקודות מבט עכשוויות מגיע הרחק מעבר לקולנוע הקונבנציונלי, לכל רוחב הספקטרום שבין אסתטיקה מחוספסת ופואטיקה מעודנת.

במסגרת התחרות יוענקו שני פרסים: פרס ליה ון־ליר, בתרומת רבקה סאקר (בגובה 15 אלף שקל), ופרס קרן משפחת אוסטרובסקי (בגובה 12 אלף שקל). בהצלחה לאמניות והאמנים המשתתפים: דן רוברט להיאני, ניצן סט, סוון סמולניק, תמר נסים, איילה ברגר, דילן יוסף שטרית וטליה הופמן.

האמנית  המוערכת אירית בצרי מציגה את "זכרונות של אחרים" במרכז לאמנות ומחקר "מעמותה" – אסופה של ארבעה מיצבי וידיאו שחוקרים את החומריות של הקולנוע והזיכרון, שואלים שאלות על פורמטים מיושנים ועוסקים בשיכחה. יצירתה עטורת השבחים "אלה אינם הדימויים שלי (לא כאן ולא שם)" (2000), סרט־מסה שבצרי צילמה בהודו וזכה בשלל פרסים בינלאומיים, יוקרן בפסטיבל ויאפשר לנו להתוודע מחדש לשאלות האסתטיות, התרבותיות והפוליטיות שהסרט מעלה בימינו.

הסרטCanale Grande  (1983) של האמנית הווינאית פרידריקה פצולד הוא תערובת סאטירית של וידיאו וקולנוע שמנסה להמציא מחדש את הטלוויזיה כמכשיר אישי במעגל סגור, העושה זאת באמצעות תמונות הומוריסטיות של גופה מתוך צילומי וידיאו ויצירה של שפה גופנית חדשה. הסרט "לחזור להיגיון", או "מקום שקיים... בין המודע ללא־מודע, בין החלום לערות ובין המציאות לעולם הסוריאליסטי", מהדהד את הפואטיקה הוויזואלית והמוזיקלית של ג'ים ג'רמוש וקרטר לוגן, שמעניקים למאן ריי חיים חדשים אחרי מאה שנה.

סרטו של הפילוסוף, הסופר והפעיל הפוליטי פול ב' פרסיאדו, "אורלנדו, הביוגרפיה הפוליטית שלי", עוסק במגדר, בזהות ובטכנולוגיות חדשות של הגוף. ספרה של וירג'יניה וולף משמש עבור פרסיאדו נקודת פתיחה, ופרשנותו היחודית זיכתה את הסרט בפרס חבר השופטים של פסטיבל ברלין.

בואו לשחרר קיטור עם האמנים והאמניות חסרי בושה ופורצות המוסכמות והיצירות שלהם!

התחרות לאמנות וידאו וקולנוע ניסיוני 2023

76 דקות

איך האגם הפך לנהר - סוון סמולניק | בעיות מילוליות - ניצן סט | האומר לא - תמר נסים | כולם מתו - איילה ברגר | מולדת - דילן יוסף שטרית | קרוב ככל האפשר - דן רוברט להיאני | תושבת קבע - טליה הופמן

Canale Grande

בימוי: פרידריקה פצולד
| 88 דקות

הצלמת, השחקנית ואמנית הווידיאו והמיצב פרידריקה פצולד מגדירה את סרטה Canale Grande "מחאה נגד ההאחדה של עולם התמונות... קריאה לסובייקטיביות רדיקלית". הסרט צולם בברלין ובווינה. "סרט עכשווי ברעננותו, הנופים העירוניים מלאי ההשראה מזכירים כמוסת זמן" (מתוך קטלוג Diagonale).

אורלנדו, הביוגרפיה הפוליטית שלי

בימוי: פול ב' פרסיאדו
| 98 דקות

"כפי שכתבת את הביוגרפיה שלי בטרם נולדתי, החלטתי לשלוח לך מכתב לאחר מותך" – כך פונה הבמאי פול ב' פרסיאדו לווירג'יניה וולף, שב-1928 פִרסמה את "אורלנדו", הרומן הראשון על שינוי מין. העיבוד הקולנועי החופשי עד מאוד של ספרה כולל טרנסים, טרנסיות וא־בינארים מכל הגילים, ומקריס את המחיצות בין אמנות, תעודה, עבר ועתיד. זוכה ארבעה פרסים בפסטיבל ברלין.

אלה אינם הדימויים שלי (לא שם ולא כאן)

בימוי: אירית בצרי
| 80 דקות

"אלה אינם הדימויים שלי (לא שם ולא כאן)" משלב מרכיבים מז'אנרים שונים (קולנוע תיעודי, נסיוני, עלילתי, סרט מסע ומסה קולנועית) ומעמיד בסימן שאלה את האופן שבו אנו רואים ומציגים את המציאות. הסרט עוסק במסעה של יוצרת קולנוע מערבית נטולת אשליות, מלווה על ידי מדריך עיוור למחצה, ומפגש שלה עם יוצר קולנוע מקומי. מה המשמעויות השונות של המילה "מקום": אתר פיזי, טריטוריה, הקשר, מצב ובית. הוא עוסק ביכולת להיות במקום שלך ולהיות במקום (של אדם) אחר, בזהות ואחרוּת, באינטימיות וריחוק.

לחזור להגיון

בימוי: מאן ריי
| 70 דקות

השנה מלאו 100 שנה לצאתו של הסרט הראשון מבין ארבעת הסרטים הקצרים של מאן ריי, Le retour à la raison, שהוצג לראשונה ב-1923. הסרט Return to Reason חוזר אל הרביעייה החלוצית של האמן הסוריאליסטי הדגול, שעבודתו הקולנועית זוכה כעת לשחזור באיכות 4K – ובליווי פסקול עכשווי שהולחן ובוצע על ידי ההרכב המוזיקלי SQÜRL של הקולנוען ג'ים ג'רמוש והמוזיקאי קרטר לוגן.